درمان انحراف شست پا | درمان دیسک کمر اصفهان

درمان انحراف شست پا (بونیون یا ‌هالوکس والگوس)

در این نوشتار از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپراکتیک و درمان دیسک کمر اصفهان به بررسی روش های درمان انحراف شست پا (بونیون یا ‌هالوکس والگوس) می پردازیم:

معاینه پزشک

پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی، سلامت عمومی ‌و علائم شما سوال خواهد کرد. او معاینه دقیق پای شما را انجام می‌دهد. اگر چه احتمالاً پزشک شما می‌تواند بر اساس علائم و ظاهر انگشت انگشت شما، بونیون شما را تشخیص دهد، اما وی همچنین یک عکس برداری با اشعه ایکس را تجویز می‌کند.

اشعه ایکس

اشعه ایکس تصاویری از ساختارهای متراکم مانند استخوان را فراهم می‌کند. عکس برداری با اشعه ایکس به شما اجازه می‌دهد تا تراز انگشتان پا را بررسی کرده و به دنبال آسیب به مفصل MTP باشید.

تراز بندی استخوان‌های پای شما هنگام ایستادن یا نشستن تغییر می‌کند. پزشک شما هنگام ایستادن از شما عکس رادیوگرافی می‌گیرد تا به درستی استخوان‌های پای شما را ببیند. وی از پرتوهای ایکس برای تعیین شدت انحراف شست پا و بهترین روش اصلاح آن استفاده خواهد کرد.

درمان غیر جراحی

در بیشتر موارد، انحراف شست پا بدون جراحی درمان می‌شود. اگرچه درمان غیر جراحی در واقع نمی‌تواند روند ایجاد بونیون را “معکوس” کند، اما می‌تواند به کاهش درد کمک کند و از بدتر شدن بونیون جلوگیری کند.

تغییر کفی کفش

در اکثریت قریب به اتفاق موارد، درد بونیون را می‌توان با تغییر دادن کفش که اندازه و شکل مناسب دارد و انگشتان پا را فشرده نمی‌کند، با موفقیت کنترل کرد. برخی از کفش‌ها را می‌توان با استفاده از بسط دهنده اصلاح کرد تا نواحی فشار آورنده انگشتان پا گشاد شود. پزشک شما می‌تواند اطلاعاتی در مورد مناسب بودن کفش و نوع کفش مناسب شما ارائه دهد.

پد یا بالشتک

بالشتک‌های محافظ “بونیون شیلد” می‌توانند در محافظت ناحیه دردناک روی بانیون کمک کنند. پدها را می‌توانید در داروخانه یا لوازم پزشکی خریداری کنید. ابتدا پدها را برای مدت زمان کوتاه تست کنید. اندازه پد ممکن است فشار بر روی برجستگی را افزایش دهد. این می‌تواند درد شما را بدتر کند تا اینکه آن را کاهش دهد.

ارتزها و سایر لوازم

برای رفع فشار بر روی بونیون، ممکن است پزشک توصیه کند که از کفی‌های کفش بدون نسخه یا سفارشی (ارتز) استفاده کنید. فاصله انداز انگشتان پا را می‌توان بین انگشتان پا قرار داد. در برخی موارد، آتل پوشیده شده در شب که انگشت شست پا را در حالت صاف قرار می‌دهد، می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

آیسینگ

استفاده از یخ چند بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.

داروها

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کنند. داروهای دیگری را می‌توان برای کمک به درد و تورم در بیمارانی تجویز کرد که بونیون آنها ناشی از آرتروز است.

نکاتی برای مناسب کفش مناسب

از آنجا که کفش‌های نامناسب دلیل اصلی ایجاد انحراف شست پا است و می‌تواند بونیون موجود را بدتر کند مهم است که مطمئن شوید کفش شما به درستی برایتان متناسب است. به طور کلی، سراغ کفش‌هایی با شیب‌های مناسب، داری نوک پهن و کف نرم بروید. از کفش‌های خیلی کوتاه، تنگ یا نوک تیز و پاشنه‌های بالاتر از چند اینچ خودداری کنید. کفش‌های پاشنه بلند فشار بیشتری به قسمت جلوی پا وارد می‌کنند و احتمال بروز مشکلات پا یا آسیب دیدگی را افزایش می‌دهند.

درمان انحراف شست پا | درمان دیسک کمر اصفهان

نکات زیر به شما کمک می‌کند کفشی متناسب انتخاب کنید:
  • کفش‌ها را بر اساس اندازه مشخص شده در داخل کفش انتخاب نکنید. اندازه‌ها در بین مارک‌ها و سبک‌های کفش متفاوت است. کفش را با توجه به نحوه قرارگیری آن روی پای خود در نظر بگیرید.
  • کفشی را انتخاب کنید که تا حد امکان با شکل پای شما مطابقت داشته باشد.
  • پاها را مرتباً اندازه گیری کنید. اندازه پا با افزایش سن تغییر می‌کند.
  • هر دو پا را اندازه بگیرید. در اغلب افراد یک پا بزرگ تر از پای دیگر است. متناسب با بزرگترین پا خریداری کنید
  • در پایان روز که پا در بزرگترین حالت است، سایز پا را در نظر بگیرید.
  • در طی مراحل اندازه گیری بایستید و بررسی کنید که فضای کافی (۳/۸ “تا ۱/۲”) برای بلندترین انگشت شما در انتهای کفش وجود دارد.
  • اطمینان حاصل کنید که قسمت زیر انگشتان پای شما به خوبی در وسیع ترین قسمت کفش قرار دارد.
  • کفش‌هایی را که خیلی تنگ هستند خریداری نکنید و انتظار نداشته باشید که جا باز کنند.
  • پاشنه پای شما باید با حداقل لغزش به راحتی در کفش قرار بگیرد.
  • با کفش راه بروید تا مطمئن شوید متناسب است و احساس راحتی دارید. کفش‌های شیک هم می‌توانند راحت باشند.

چه زمانی به جراحی بونیون یا‌ هالوکس والگوس نیاز است؟

اگر بعد از گذشت مدت زمانی، با وجود تغییر در کفش و سایر درمان‌های غیر جراحی، درد و مشکل در راه رفتن دارید، ممکن است پزشک جراحی بانیون یا بونیونت را توصیه کند. جراحی بونیون، استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و اعصاب را دوباره در جهت گیری درست قرار می‌دهد تا بتواند انگشت شست پا را به موقعیت صحیح خود برگرداند.

چندین روش جراحی برای اصلاح‌ هالوکس والگوس وجود دارد. اگرچه بسیاری از آنها به صورت روزانه و بدون بستری در بیمارستان انجام می‌شوند، بهبودی طولانی مدت پس از جراحی بونیون معمول است.

جراحی برای از بین بردن بونیون نوجوانی توصیه نمی‌شود مگر اینکه بونیون باعث درد شدیدی شود که با تغییر کفش یا افزودن ارتز بهبود نمی‌یابد. اگر نوجوان عمل جراحی ‌هالوکس والگوس انجام دهد، خصوصاً قبل از رسیدن به بلوغ اسکلتی، احتمال بازگشت بونیون بسیار زیاد است.

 اینستاگرام دکتر امیر قنبریان متخصص کایروپرکتیک و درمان دیسک کمر اصفهان


مطالب پیشنهادی:

علل سندروم تونل تارسال مچ پا

درمان سندروم تونل تارسال مچ پا

دلایل اصلی پارگی مینیسک